Logo Shaddow

تکنولوژی تولید لوله ها

  • لوله های پنج لایه

 

لوله های پليمری فلزی موسوم به لوله های پنج لايه در سال 1983 برای اولين بار به دنیای تاسيسات معرفی گرديدند. هدف از طراحی چنين لوله ای بهره جويي از ويژگي های خاص پليمر و فلز به صورت هم زمان بوده است. پليمرهای استفاده شده در اين نوع لوله ها به ترتیب کیفیت و قیمت PEX، PE-RT و PE می باشند.
تکنولوژی توليد لوله های پنج لایه طی 25 سال گذشته دستخوش تکامل و تحولات بسيار زيادی گرديده است که به اختصار به آن اشاره می گردد:

نسل اول لوله های پنج لایه با جوش اولتراسونيک و آلومينيوم لب روی لب Ultrasonic + Overlap

اين لوله که اولين و قديمی ترين نسل  لوله تلفيقی می باشد به علت استفاده از جوش مکانيکی (جنبش ملکولی) با کمک امواج ماورای صوت يا فرکانس بالا دارای کيفيت جوش پايين و ضعيف  تری نسبت به دونسل ديگرمی باشد. همچنين  لايه پليمر  نازک در قسمت داخلی اين لوله ها باعث کاهش تحمل فشار هيدروليکی می گردد و نياز به اورينگ در سرلوله های اتصالات را برای آببندی به وجود می آورد. گرد نبودن کامل سطح لایه داخلی و درنتیجه ضعف در آببندی اتصالات، عدم مقاومت در برابر یخ زدگی، آسیب پذیری و دوپهنی بالای لوله در کارگاه، شعاع خمش پایین تر و در نتیجه نياز به استفاده از فنر خم برای خم های با قطر کم باعث شد متخصصین امر برای رفع این ایرادها نسل های بعدی را به بازار تاسیسات معرفی نمایند.

 

نسل دوم لوله های پنج لایه با جوش به روش قوس الکتريکی و گاز آرگون TIG + Argon Gas

نسل دوم لوله های تلفيقی که با جوش گاز آرگون و قوس الکتريکی توليد و با هدف برطرف کردن مشکلات لوله های توليد شده نسل اول به بازار معرفی گرديد که خود موجبات بروز اشکالات جديدتری را فراهم آورد. جوش به اين روش حرارت بسيار بالايي توليد کرده و از تمرکز نقطه کانونی  بسيار کمی برخوردار می باشد، که اين موضوع نه تنها باعث آسيب رسيدن به لايه آلومينيوم در ساختار لوله می شود بلکه احتمال آسيب رسیدن به لايه پليمر داخلی لوله را نيز در زمان توليد بسيار بالا می برد و روی آن شياری ذوب شده ايجاد مي نمايد که این موضوع باعث افزایش احتمال ترکیدگی لوله در دراز مدت می شود. همچينين به علت همين حرارت بالا نياز به استفاده از آلومينيوم با ضخامت  50% بيشتر در لايه ميانی ساختار لوله الزامی می باشد. که این امر باعث کاهش انعطاف پذيری لوله می گردد. در اين روش ضايعات بسيار زيادی به هنگام توليد و تنظیم محصول تولیدی به وجود می آید. اين روش همچنان ايرادات نسل اول را همانند نياز به اورينگ درسرلوله اتصالات و عدم مقاومت در برابر يخ زدگی و... را دارد.

 

نسل سوم و آخرين نسل لوله پنج لایه با تکنولوژی ليزرو لايه داخلی ضخيم تر LaserPEX (محصول جدید پایپکس)

اين نسل لوله که با آخرين و مطمئن ترين فن آوری توليدی روز جهان به همراه سيستم های بسيار پيشرفته و گران قيمت جوش ليزر توليد مي گردد مزايای فراوانی را نسبت به نسل های گذشته دارد.
ضخامت داخلی تا دو برابر بیشتر لایه داخلی پلیمر LaserPEX نسبت به نسل های قبلی در سايز لوله مشابه و عدم نياز به اورينگ در سرلوله اتصالات، سرعت و اطمينان آببندی را در دراز مدت تضمين می نمايد. روکش خارجی بسيار نازک، عدم آسيب حرارتی به لايه داخلی به علت جوش پيشرفته ليزر با نقطه کانونی بسيار متمرکز و يکنواختی جوش از ويژگي های برجسته و بی مانند جوش ليزر در آخرين نسل اين نوع لوله ها می باشد. لايه آلومينيوم نازک تر و قرارگيری آن در خارجی ترين قسمت لوله عملکردی همانند فنر خم لوله را برای خم های با قطر بسيار کم (بدون نياز به فنر خم)، در هنگام اجرا فراهم می آورد. مقاومت بالا در برابر يخ زدگی آب، عدم نياز به استفاده از اورينگ در سر لوله اتصالات، کلاس فشاری بالاتر و انعطاف پذيری بسيار بالا از مزایای دیگر لوله LaserPEX نسبت به نسل های پیشین می باشد. سرعت توليد50 متر بر دقيقه (تا 10 برابر سریع تر از نسل های قبلی) اين نسل لوله را از نسل های پیشین متمايز می نمايد و کيفيتی دست نيافتنی را به ارمغان می آورد.

پايپکس مفتخر است برای اولین بار در ایران و خاورمیانه این نسل لوله بسیار با کیفیت و پیشرفته را تولید و به بازار عرضه می نماید.